Sinds de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% is de consumptie van groenten en fruit gestagneerd. Supermarkten verkochten 2% minder vers fruit en slechts 1% meer verse groenten. Zo’n 18% van de consumenten geeft aan minder fruit te kopen en 14% minder groenten te kopen als gevolg van de btw-verhoging. Met name de lagere inkomensgroep raakt steeds meer op achterstand. Gemiddeld wordt minder dan 57% van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten en fruit gegeten. Dat blijkt uit marktcijfers van onderzoeksbureau IRI en uit aanvullend consumentenonderzoek in opdracht van GroentenFruit Huis. De cijfers zijn donderdag bekend gemaakt tijdens de lancering van de actie ‘Gezonde Boodschappen voor Iedereen’. Een twintigtal maatschappelijke organisaties waaronder de Hartstichting, Diabetesfonds, belangenorganisaties en kennisinstellingen, willen consumenten bewegen gezonder te eten en doen een beroep op de overheid om de btw-verhoging op groenten en fruit terug te draaien dan wel andere maatregelen te treffen.

In onderstaande pagina’s leest u meer over de Gezonde Boodschap per onderwerp. 

Consumptie

Hoeveel groenten en fruit eten we?

Lees verder...

Politiek aan zet

Gezonde keuze, de makkelijke keuze

Lees verder...

Waarom?

Er is een serieuze aanleiding voor deze actie

Lees verder...

Prijsmaatregelen

Gezonde keuze, de betaalbare keuze

Lees verder...

Btw-tarieven

Lees meer over de btw-tarieven in Europa

Lees verder...

Toolbox

Help mee om de gezonde boodschap te verspreiden

Lees verder...

Gezonde Boodschappen
Over ons 
De gezonde boodschap 
Toolbox