Voedselconsumptie in Nederland. Wat, waar en wanneer?

De voedselconsumptiepeiling brengt in kaart wat Nederland eet en drinkt en geeft inzicht in de consumptie van voedingsmiddelen, de inname van macro- en microvoedingsstoffen, de inname van potentieel schadelijke chemische stoffen en in de ontwikkelingen hiervan (trends).

De meest recente voedselconsumptiepeiling is uitgevoerd van eind 2012 tot en met 2016. Het RIVM heeft de korte resultaten van de periode 2012-2016 verwerk in deze factsheet: Factsheet voedselconsumptiepeiling 2012-2016.

Kijk voor meer informatie op www.wateetnederland.nl

Nederlanders eten gemiddeld 131 gram groenten per dag

Hoogopgeleiden eten meer groenten dan laagopgeleiden, er wordt gemiddeld 6 dagen per week groenten gegeten en op die dagen wordt er gemiddeld 131 gram groenten per dag gegeten. Dit zijn enkele resultaten uit de Voedselconsumptiepeiling (2012-2016). Dit is lager dan het advies van 250 gram groenten per dag (zie meer informatie op de pagina Hoeveel groenten en fruit eten we?).

De Voedselconsumptiepeiling geeft ook inzicht in o.a. de consumptie naar geslacht, leeftijd en gewichtsklasse. Al deze informatie leest u op de website van de RIVM.

Nederlanders eten gemiddeld 113 gram fruit per dag

Appels en bananen zijn de meest geconsumeerde fruitsoorten, het minste fruit wordt gegeten in de leeftijd van 14-18 jaar en vrouwen eten meer fruit dan mannen. Dit is gebleken uit de Voedselconsumptiepeiling (2012-2016). Fruit wordt gemiddeld op 4 dagen per week gegeten, terwijl de aanbevolen hoeveelheid op 200 gram fruit per dag ligt (zie meer informatie op de pagina Hoeveel groenten en fruit eten we?). Net als bij de groenteconsumptie valt ook bij de fruitconsumptie veel winst te behalen.

De Voedselconsumptiepeiling geeft ook inzicht in o.a. de consumptie naar geslacht, leeftijd en gewichtsklasse. Al deze informatie leest u op de website van de RIVM

Gezonde Boodschappen
Over ons 
De gezonde boodschap 
Toolbox